Samtal och diskussioner är kraftfulla verktyg för att klargöra, bearbeta och befästa kunskap

Annsofie Engborg är lärarfortbildare och tidigare lärare inom vuxenutbildningen. Nu har hon skrivit boken Samtal som verktyg i vuxnas lärande för att stötta lärare i komvux, folkhögskola och studieförbund samt andra utbildare som i andra sammanhang leder kurser för att utveckla undervisningen.

Varje vuxen behöver kunna delta i samtal.

– Varje vuxen behöver kunna delta i samtal. Majoriteten av de som studerar på komvux har inte svenskan som det starkaste språket. Därför är det extra viktigt att låta deltagarna få pröva att tänka högt, reflektera om ämnet de studerar och utveckla sina kunskaper muntligt, säger Annsofie Engborg

Språk är makt och i skolans kompensatoriska roll ingår att genom kommunikation och dialogisk undervisning bidra till att utveckla varje individs sätt att uttrycka sig. Samtal och diskussioner är viktiga inslag för språk- och kunskapsutveckling. I alla typer av samtal, från relationsskapande småprat till strukturerade samtal i utbildningen, behöver deltagare utveckla en språklig beredskap för att kunna samtala på ett sätt som passar situation, intention och mottagare. 

Det är sedan länge förankrat i forskning att vi lär oss bättre tillsammans med andra.

Det är sedan länge förankrat i forskning att vi lär oss bättre tillsammans med andra – när vi diskuterar och reflekterar med andra blir kunskapen djupare och befästs bättre. Enligt styrdokumenten ska undervisningen ta avstamp i deltagarnas erfarenheter men det kan ändå vara en utmaning att få in i undervisningen.

– Ofta ser vi samtal och samarbetsövningar som en tidstjuv snarare än som ett kraftfullt verktyg för lärande. Det hoppas jag kunna ändra på. För deltagarnas lärandes skull borde vi prioritera att låta deltagare bearbeta stoffet muntligt och ge dem särskild träning i muntlig framställning, samtalsteknik och samarbetsövningar, säger Annsofie Engborg.

I boken Samtal som verktyg i vuxnas lärande beskriver Annsofie Engborg vad muntlig färdighet och samtalskompetens är och hur du kan undervisa om och använda samtal i alla typer av vuxenutbildningar. Intentionen är att ge lärare kunskap om muntlig interaktionell kompetens, samtalskompetens och interkulturell kompetens och deras roll i utbildningssammanhang.

Om vi lärare endast går in och föreläser fråntar vi deltagarna möjligheter att fördjupa sin förståelse.

– Dialog är ett kraftfullt verktyg för att klargöra, bearbeta och lära sig ett kunskapsstoff. Om vi lärare endast går in och föreläser fråntar vi deltagarna möjligheter att fördjupa sin förståelse, säger Annsofie Engborg.

Samtal som verktyg i vuxnas lärande innehåller strategier och verktyg för att utveckla deltagare i samtalsteknik och ger rikligt med förslag på övningar. Annsofie Engborg vill med boken ge insikt om dialogens värde och ge lärare och andra utbildare vägledning i hur olika typer av samtal och samarbetsövningar kan användas för att effektivt utveckla och fördjupa deltagarnas kunskaper. Boken är fylld med direkt användbara exempel och ger konkreta verktyg för att öva, stötta och utveckla deltagarna i samtalsteknik. 

– Målet är att stärka deltagarnas samtalskompetens för ett socialt och lärande studieliv, och ytterst stärka dem i deras roll som demokratiska samhällsmedborgare, säger Annsofie Engborg.

Boken Samtal som verktyg i vuxnas lärande vänder sig till dig som utbildar vuxna inom komvux, folkhögskola och studieförbund eller leder kurser för yrkesverksamma.


Av Helén Kim Sörensdotter, Gothia Kompetens
Foto av Mats Högberg

Om Annsofie Engborg

Annsofie Engborg - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Mats Högberg / Annsofie Engborg

Annsofie Engborg är fil.kand i språkdidaktik, lärarfortbildare och har en bakgrund som lärare inom vuxenutbildning (sv, sva och re). Annsofie Engborg är även författare till bland andra Att undervisa vuxna – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Annsofie Engborg - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Mats Högberg

Att undervisa vuxna kräver språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

– Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är en förutsättning för att eleverna ska kunna lära sig och utvecklas inom varje skolämne, säger Annsofie Engborg. För studieovana vuxna elever är det en stor utmaning att komma till vuxenutbildningen och de har svårt att ta till sig kunskapen.

Läs intervjun med Annsofie Engborg

Eva Lanteli - författare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Hur kan jag förbättra min undervisning?

Hur undervisar man på bästa sätt? Och hur kan man utveckla undervisningen för att förbättra elevernas lärande? Eva Lanteli har mer än 40 års erfarenhet som lärare, lärarutbildare och skolinspektör. Det har gett henne tillfälle att observera många inlärningssituationer och reflektera över vad som fungerar och inte. Här berättar hon mer.

Läs intervjun med Eva Lanteli