– Våra processutbildningar vänder sig till lärare men i förlängningen vill vi självklart att de ska bidra positivt till elevernas lärande, säger Åsa Larsson, utbildningsansvarig, Gothia Kompetens.

Att utvecklas i sin yrkesroll och att utveckla sin undervisning kräver mer än en dags fortbildning. En processutbildning sker därför över tid, gemensamt i kollegiet och alltid tillsammans med en extern ämnesexpert. Utbildningen utgår från en strukturerad modell där deltagarna jobbar gemensamt kring ett innehåll som är undervisnings- och verksamhetsnära.  

– Vi strävar efter att hela tiden växla mellan teori och praktik. Utbildningen ska inte stanna i teoretiska diskussioner utan ska om möjligt leda fram till ett praktiskt görande. Vi följer en struktur där lärarna i kollegiet lär sig ny kunskap, diskuterar, går ut i klassrummet och prövar, tar tillbaka erfarenheterna för att reflektera tillsammans och sedan prövar igen.

Processutbildningen sker tillsammans i kollegiet vilket både ger en gemensam förståelse och utveckling. Dessutom leder det till ett gemensamt språk. 

Diskussionerna i workshopparna kring ämnesinnehållet och hur:et i undervisningen leder vidare till utveckling, både i lärarrollen och i undervisningen.

En av styrkorna med våra processutbildningar är att de ger lärarna konkreta verktyg att använda i undervisningen.

– En av styrkorna med våra processutbildningar är att de ger lärarna konkreta verktyg att använda i undervisningen. Det är kompletta utbildningar där man får tillgång till ämnesexpertis, omfattande workshopsmaterial, stöd och fördjupande expertsamtal på ett sätt som uppskattas av våra deltagare, säger Åsa Larsson.

Det här ingår alltid i våra processutbildningar:

  • Ämnesexpert som föreläser för kollegiet och står bakom materialet. 
  • Noggrant genomarbetade workshops. 
  • Uppgifter att pröva i klassrummet.
  • Handledning/frågestund för processledarna med ämnesexperten.
  • Ansvarig på Gothia Kompetens som håller ihop utbildningen och är bollplank – till rektor och processledare.

Av Helén Kim Sörensdotter, Gothia Kompetens
Bild av Jonny Long / Getty Images

asset_image

Åsa Larsson är utbildningsansvarig vid Gothia Kompetens, gymnasielärare i matematik och religion och tidigare journalist på Skolvärlden.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Glad kvinna på arbetsmöte - kollektiv intelligens

Kollektiv intelligens för arbetsglädje och motivation

Har du också suttit i möten där några driver på lösningar på svåra problem och där ditt perspektiv inte bjuds in i diskussionen? Dra då nytta av kollektiv intelligens för att utveckla verksamheten.

Läs artikeln om kollektiv intelligens

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Betygssättning i grundskolan – ett komplext hantverk

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd menar att betygssättningen sedan 2011 blivit alltmer en mekanisk avprickning där lärarna lägger mycket tid på att samla in underlag och motivera betyg – tid som de i stället borde kunna lägga på undervisning.

Läs intervjun med Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd