Intervju med Anna Bengtsson och Maria Kempe Olsson

Utveckla skolan för alla elevers lärande, hälsa och utveckling

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

– Skolan måste anpassas efter eleverna, inte tvärtom. Skolan behöver hela tiden utvecklas för att bli en plats som möjliggör lärande, hälsa och utveckling för alla elever. Och det kräver en formativ och lärande organisation.

Anna Bengtsson, specialpedagog, och Maria Kempe Olsson, rektor, har länge arbetat tillsammans för en skola som är flexibel och i ständig förbättring. De har skrivit boken Design för skolorganisation – i praktiken som ger praktiska exempel på hur en formativ och lärande skolorganisation kan skapas och hur skolledare kan utveckla skolan.

Utgå från nuet för att skapa utveckling

Genom att kartlägga och analysera elevernas resultat i förhållande till skolans läggs grunden för att förändra. Att lära för att ständigt utveckla verksamheten gör organisationen formativ och den tar på så sätt form allt eftersom lärandet pågår.

– Det är kärnan i vår definition av begreppet en formativ och lärande organisation. Avsikten är att skapa en verksamhet som kan förändras och förbättras för att öka skolans förmåga att möta och stödja alla elever, säger Anna Bengtsson.

Elevernas lärande är beroende av hur skolan ser ut och fungerar. Det handlar om hur smidig och flexibel skolans förmåga är att tillgodose elevernas behov, hur samordning och ledarskap fungerar, vilken skolkultur som råder på skolan, hur lärare och elevhälsan samarbetar och samverkar och hur väl sambandet mellan lärande och hälsa tas tillvara för att stödja elevernas utveckling.

– Det är de här delarna som hjälper dig att ta reda på nuläget i organisationen och få syn på vad som behöver utvecklas, menar Maria Kempe Olsson. Se över vilka forum som redan finns i organisationen och tydliggör syfte och mål med dem.

Nio pusselbitar för att lyckas

Författarna lyfter fram det gemensamma elevhälsoarbetet som navet i skolutvecklingen. Genom att samla elevhälsans professioner och de pedagogiska professionerna bildas en bra utgångspunkt för att fortsätta utveckla organisationen.

De pekar ut nio pusselbitar som behövs för att bygga den formativa och lärande organisationen:

  • Smidighet & flexibilitet
  • Samordning & ledarskap
  • Skolkultur 
  • Samarbete & samverkan
  • Ständigt pågående lärande
  • Samsyn
  • Systematik & struktur
  • Specialpedagogisk kompetens
  • Samband hälsa & lärande.

– För att nå en lärande organisation handlar mycket om att arbeta med skolkultur. En annan viktig pusselbit är samordning och ledarskap, där även specialpedagogisk kompetens kommer in. Samarbetet mellan specialpedagog och rektor är viktigt när det gäller att designa skolans organisation, säger Anna Bengtsson.

– Det handlar också om att få till det distribuerade ledarskapet så att ansvaret fördelas i organisationen. Att ta sig tid att stanna upp som organisation och att bygga in möjlighet till reflektion och lärande under arbetets gång är en utmaning, men avgörande för att få till den formativa och lärande organisationen, säger Maria Kempe Olsson.

Vad vill ni att läsaren ska ta med sig efter att ha läst boken?

– Vi hoppas bidra till att det sker en tankevända hos alla som läser boken. Vi vill visa att förändring är möjlig, och nödvändig för att främja elevernas utveckling, lärande och hälsa.

Specialpedagog Anna Bengtsson och rektor Maria Kempe Olsson, författare till boken Design för skolorganisation – i praktiken.


Facebook-loggaFölj oss på vår FB-sida för dig i skolan: intressanta artiklar, boktips och nyheter.


Instagrams logotypVi finns på på Instagram! Tips om nya böcker, författarporträtt och artiklar.