lärkraft

Årets kompetensutvecklingsdag för lärare och skolledare

Lärkraft– konferens för lärare och skolledare

Gothia Fortbildning och Lärarnas Riksförbund bjuder in Sveriges lärare och skolledare till årets kompetensutvecklingsdag Lärkraft. Läs mer 2020 års program nedan och välkommen åter 2021!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

I oktober 2020 fick vi ta del av en heldags kompetensutveckling med fokus på likvärdighet:

  • Specifikt anpassade föreläsningar för lärare respektive skolledare.
  • Ett brett perspektiv från omvärlden på likvärdighet, demokrati och bildning.
  • Vi tog del av forskares resultat och insikter kring undervisning för ökad likvärdhet.
  • Kunskap om hur skolan kan arbeta för att ge bättre förutsättningar för alla elever.

Lärkraft arrangeras av Gothia Fortbildning och Lärarnas Riksförbund.

Datorskärm - konferensen Lärkraft Digital

 

 

 

 

 

 


Arrangeras tillsammans med Lärarnas Riksförbund 


Lärarnas Riksförbund - logga


Samarbetspartner 2020

Logga Sveriges Skolledarförbund - gå till skolledarna.se Logga Gleerups - gå till Gleerups.se

 

FAKTA

Lärkraft genomfördes senast hösten 2020. Välkommen åter 2021!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Frågor?
Kontakta Barbro:
anmalan@gothiafortbildning.se
08-4622670


Vill du ställa ut på Lärkraft 2021? Välkommen att kontakta Karin:
karin.westlund@gothiafortbildning.se
070-8127072


keynote speakers

Våra fantastiska keynote speakers på Lärkraft 2020. Välkommen åter 2021!

Carol Campbell - föreläsare på Gothia Fortbildning

Associate Professor of Leadership and Educational Change at OISE, University of Toronto. Carol Cambell är en kanadensisk skolforskare, rådgivare till Ontarios skolverk ger sin syn på vad som gör det kanadensiska utbildningssystemet framgångsrikt och hur man kan organisera för en mer likvärdig skola.

Associate Professor Carol Campbell

Martin Schibbye - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning

Journalist och chefredaktör för Blankspot. Arbetar nu aktivt med ett skolprojekt, vars syfte är att ge unga en ökad mediekunnighet och ett källkritiskt förhållningssätt. Efter resor till Togo och till Eritrea så prövar Blankspot i år att låta elever vara med och ta fram journalistik från Etiopien och även Sverige.

Journalist och chefredaktör Martin Schibbye

Lars Strannegård - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Juliana Wiklund

Professor och rektor, Handelshögskolan i Stockholm.

Professor och rektor Lars Strannegård

Augustin Erba - föreläsare på Gothia Fortbildning

Författare och redaktör på Dagens Nyheter. Augustin har tidigare varit mellanchef på Ekot och producent för Sommar i P1.

Författare och redaktör på Dagens Nyheter Augustin Erba

Talare på lärkraft 2020

Åsa Fahlén - föreläsare på Gothia Fortbildning

Ordförande i Lärarnas Riksförbund. Åsa är leg. lärare i samhällskunskap, historia och hållbart samhälle på gymnasiet.

Ordförande i Lärarnas Riksförbund Åsa Fahlén

Anna Österlund - föreläsare på Gothia Fortbildning

Enhetschef vid Skolverket. Tidigare lärare, lärarutbildare och biträdande rektor.

Enhetschef vid Skolverket Anna Österlund

Matz Nilsson - Förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund | © Sveriges Skolledarförbund

Förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund sedan 2012. Matz var tidigare skolchef i Malmö.

Foto av Martin Lindeborg.

Förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund Matz Nilsson

Gabriella Ahlström - Gothia Fortbildning | © Elisabeth Ohlson Wallin

Gabriella är författare, kultur- och samhällsjournalist. Välkänd röst från Spanarna i Sveriges Radio P1. 

Foto av Elisabeth Ohlson Wallin.

Konferensens moderator Gabriella Ahlström

Pär Lager arbetar som styrelseledamot, rådgivare och utbildare för företag och organisationer, med inriktning på ledarskap, kommunikation och verksamhetsutveckling. Han har tidigare bland annat varit vd för Anthon B Nilsen Utbildning och Berghs School of Communication, utsedd till världens bästa kommunikationsskola sex gånger. Pär Lager har även varit  politiskt sakkunnig på Utbildningsdepartementet.

Styrelseledamot, rådgivare och utbildare för företag och organisationer Pär Lager

Per Kornhall - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Natur & Kultur

Oberoende expert med uppdrag åt bland annat EU-kommissionen. Per har bland annat skrivit böckerna Alla i mål – skolutveckling på evidensbaserad grund, Rektor – en handbok, Lärare – en handbok och Omstart för skolans digitalisering (Natur & Kultur Akademisk). Per är också förbundsordförande för Läromedelsförfattarna.

Foto av Eva Lindblad, Natur & Kultur.

Oberoende expert Per Kornhall

Sirrka Persson - föreläsare på Gothia Fortbildning

Rektor på Kringlaskolan, en F-9-skola i Södertälje. Hon har varit rektor i 18 år och även huvudman i 15 år. Hon har haft engagemang på Rektorsprogrammet och föreläst om skolutveckling på vetenskaplig grund.

Rektor Sirkka Persson

Helena Wallberg - författare och föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning

Gymnasielärare, specialpedagog och författare till flera böcker, den senaste boken heter Lektionsdesign – en handbok (Gothia Fortbildning, 2019). 

Foto av Mikael M Johansson.

Gymnasielärare, specialpedagog och författare Helena Wallberg

Johan Alm - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning

Forskarutbildad lärare, skolutvecklare och författare. Han har skrivit böckerna Lärandematriser – att få eleven att förstå, Kunskapsöversikter – kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt och Iakttagbara mål – att göra lände synligt (Gothia Fortbildning).

Foto av Marcus Gustafsson.

Forskarutbildad lärare, skolutvecklare och författare Johan Alm

Anna Sterlinger - föreläsare på Gothia Fortbildning

Lärare i årskurs 4-9, SV/ SO, författare, utbildningskonsult, föreläsare och grundare av Anna och Philips Lärarpodcast. Anna ger tillsammans med Karin Boberg ut en bok med fokus på ledarskapet i skolan under 2020.

Lärare, författare, utbildningskonsult och föreläsare Anna Sterlinger Ahlring

Karin Boberg - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Karin Boberg

Lärare i årskurs 4-9, SV/ SO, författare, föreläsare och bloggar åt Skolvärlden och driver bloggen Karin bygger undervisning. Karin ger tillsammans med Anna Sterlinger Ahlring ut en bok med fokus på ledarskapet i skolan under 2020.

Lärare, författare och föreläsare Karin Boberg

Camilla Askebäck Diaz - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning

Matematik- och NO-lärare.

Matematik- och NO-lärare Camilla Askebäck Diaz

Gemensamma föreläsningar under förmiddagen

Läs mer nedan om programmet på Lärkraft 2020. Välkommen åter 2021!

  • 09:00 Välkommen!

    Konferensens moderator Gabriella Ahlström inledde.

    Gabriella Ahlström - Gothia Fortbildning | © Elisabeth Ohlson Wallin
    Gabriella Ahlström
    Gabriella är författare, kultur- och samhällsjournalist. Välkänd röst från Spanarna i Sveriges Radio P1. 
  • 09:05 Pisaresultatet och likvärdigheten – en ödesfråga

    Frågan om en likvärdig skola har blivit en ödesfråga för Sverige. Den svenska skolan slår år efter år ut en tredjedel av alla elever. Det krävs starka grepp för att förbättra skolans likvärdighet.

    I ett samtal gav Skolverkets Anna Österlund besked om vilka insatser som görs idag genom Skolverket, Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén berättade om lärarnas syn på hur likvärdigheten ska förbättras, Sveriges skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson tog upp ledarskapet som en avgörande faktor för att minska klyftan.

    Anna Österlund - föreläsare på Gothia Fortbildning
    Anna Österlund
    Enhetschef vid Skolverket. Tidigare lärare, lärarutbildare och biträdande rektor.
    Åsa Fahlén - föreläsare på Gothia Fortbildning
    Åsa Fahlén
    Ordförande i Lärarnas Riksförbund. Åsa är leg. lärare i samhällskunskap, historia och hållbart samhälle på gymnasiet.
    Matz Nilsson - Förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund | © Sveriges Skolledarförbund
    matz nilsson
    Förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund sedan 2012. Matz var tidigare skolchef i Malmö.
  • 09:40 Fria och levande i förhållande till det okända

    När Handelshögskolan i Stockholm idag utbildar framtidens ledare har man flyttat fokus från utbildning till bildning och vill genom till exempel konst och humaniora utsätta eleverna för intryck som fungerar som intellektuellt klipulver. Lars Strannegård, rektorn vid Handelshögskolan, berättade om lärosätets utbildningssyn där bildning spelar en central roll.

    "Att umgås med det okända hjälper oss till reflektion och att våga pröva nya saker. De ska titta på världen och känna sig beredd att ta sig an den på ett nyfiket sätt. Vi arbetar i en klassisk bildningstradition men anpassad för en digital värld."

    Lars Strannegård - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Juliana Wiklund
    Lars Strannegård
    Professor och rektor, Handelshögskolan i Stockholm.
  • 10:10 Bensträckare
  • 10:20 Vart är demokratin på väg?

    Demokratin sägs vara under konstant attack. Lögner blir till fakta och fakta avfärdas som propaganda. Men hur ser det då egentligen ut?

    Martin Schibbye arbetar genom projektet ”Världen och journalistiken in i skolan” för att förbättra förståelsen för demokratin och journalistikens roll hos svenska skolelever.

    Han har i samarbete med skolor tagit in journalistiken i klassrummen och skolelever har tagit fram journalistik tillsammans med reportrar i fält som besöker skolorna före och efter reportageresor.

    Elever från hela Sverige har kunnat lära sig både om bortglömda berättelser och medier och dess roll i samhället men också om medievanor, näthat, nätbluffar, filterbubblor, mediers roll och källkritik.

    Martin Schibbye - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning
    Martin Schibbye
    Journalist och chefredaktör för Blankspot. Arbetar nu aktivt med ett skolprojekt, vars syfte är att ge unga en ökad mediekunnighet och ett källkritiskt förhållningssätt. Efter resor till Togo och till Eritrea så prövar Blankspot i år att låta elever vara med och ta fram journalistik från Etiopien och även Sverige.
  • 11:10 Supporting Teachers' Leading Educational Improvement

    Föreläsningen hålls på engelska.

    This keynote discussed the importance of supporting teachers' leading educational improvement and consider current evidence, opportunities and challenges. Drawing on international research and experiences, including evidence from Sweden, the keynote discussed the current status of the education profession and the need to support and develop teachers' careers, teachers' work, and teachers' agency, voice and leadership. Two key areas were examined in further detail: effective approaches to teacher-led professional learning and developing teachers' influence, leadership, knowledge and practices to advance equity and excellence in schools and education systems.

    Carol Campbell - föreläsare på Gothia Fortbildning
    Carol Campbell
    Associate Professor of Leadership and Educational Change at OISE, University of Toronto. Carol Cambell är en kanadensisk skolforskare, rådgivare till Ontarios skolverk ger sin syn på vad som gör det kanadensiska utbildningssystemet framgångsrikt och hur man kan organisera för en mer likvärdig skola.
  • 12:00 Lunchpaus med föreläsningar

    Arbeta inte gratis – ha koll på din arbetstid!
    Per-Arne Blomberg, ombudsman för Lärarnas Riksförbund, visade hur verktyget ”Planera din arbetstid” fungerar. Verktyget är framtaget för lärare med lov och ferier, både privat och kommunal anställning, för att hålla koll på den reglerade arbetstiden. Som medlem i Lärarnas Riksförbund har du fri tillgång till verktyget.

    Talare: Per-Arne Blomberg, Lärarnas Riksförbund


    Att läsa för att lära i digital text
    Hur står det till med läsförståelsen i vår digitala samtid? Går det att lära sig något i digital text, går det för fort eller blir det för ofokuserat på skärm? 

    Den aktuella skoldebatten ställer relevanta frågor kring kunskap, inlärning, läsande och skrivande i det digitala klassrummet. Finns det anledning till oro? Kanske. Men det finns också möjligheter, förutsatt att aktiva lässtrategier och studieteknik används även när vi läser på skärm. Olika slags texter ställer olika krav på både elev och lärare – i läsning och i lärarens förberedelse och stöd till eleverna. Vi blickar framåt! Här fick vi både lite konkreta tips och något att reflektera kring när vi väljer text för lärande.

    Talare: Lotta Persson, Gleerups

    Per-Arne Blomberg
    Ombudsman, Lärarnas Riksförbund
    Processledare Lotta Persson | © Gleerups Utbildning
    Lotta Persson
    Processledare, Gleerups

Spår A – Ledarskap

Spårvärd var Matz Nilsson, ordförande Sveriges Skolledarförbund.

  • 13:00 Läranderevolutionen ställer nya krav på ledarskapet

    Vi står på tröskeln till en läranderevolution – alla måste lära och utveckla sig mer, snabbare och effektivare än någonsin, eftersom världen förvandlas som aldrig tidigare. För att möta den här utvecklingen måste arbetet med ledarskap och förändring utvecklas och förfinas för att alla ska hänga med och ingen blir kvarlämnad på perrongen.

    Pär Lager
    Pär Lager arbetar som styrelseledamot, rådgivare och utbildare för företag och organisationer, med inriktning på ledarskap, kommunikation och verksamhetsutveckling.
  • 13:50 En skola för alla – vad krävs egentligen?

    De nordiska skolsystemen har i snart hundra år fokuserat på jämlikhet. I bland annat Sverige har dock utvecklingen gått åt andra hållet. Detta trots tydliga krav på likvärdighet i skollagen. Vad krävs egentligen för att skolan ska lyckas med sitt likvärdighetsuppdrag? Vad kännetecknar skolor som lyckas bättre med detta uppdrag både i Sverige men också i Europa? Ett av de viktigaste svaren verkar finnas i ledarskapet. Men vilka dimensioner handlar det om – och hur kan vi skapa förutsättningar för ett sådant ledarskap?

    Foto på Per av Eva Lindblad, Natur & Kultur.

    Per Kornhall - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Natur & Kultur
    Per Kornhall
    Oberoende expert med uppdrag åt bland annat EU kommissionen, förbundsordförande för Läromedelsförfattarna och författare.
  • 14:30 Bensträckare
  • 14:50 Att leda för en likvärdig skola

    Kringlaskolan i Södertälje är en skola i ett av Sveriges mest utsatta områden. Trots tuffa förutsättningar har skolan idag elever i kö och man tar emot många studiebesök. Rektorn Sirkka Persson berättade om hur skolan med hjälp av tryggheten som grund och olikheten som norm lyckats skapa en tillgänglig lärmiljö och ett fungerande värdegrundsarbete mot kränkande behandling.

    Tillsammans med avsatt tid för det pedagogiska ledarskapet, forskargrupper och kollegialt lärande har det bidragit till att skolan är en uppskattad arbetsplats för både elever och lärare.

    Sirrka Persson - föreläsare på Gothia Fortbildning
    SirKKa Persson
    Rektor på Kringlaskolan, en F-9 skola i Södertälje. Hon har varit rektor i 18 år och även huvudman i 15 år. Hon har haft engagemang på Rektorsprogrammet och föreläst om skolutveckling på vetenskaplig grund.
  • 15.40 Berättelsen om vår tid (gemensam avslutningsföreläsning)

    En gång i tiden var det ett fåtal som hade makten att beskriva den tid de levde i. Och det fanns inte så många alternativ. Numera kan alla som vill försöka forma berättelsen om vår tid. Det ställer svåra krav på oss som medborgare, krav som tidigare mest ställdes till professionella journalister: källkritik, förmåga att identifiera desinformation, propaganda eller smygreklam. Augustin Erba lyfte vilka det är som berättar historien om vår tid och vilka det är som lyssnar.

    Augustin Erba - föreläsare på Gothia Fortbildning
    Augustin Erba
    Författare och redaktör på Dagens Nyheter. Han har tidigare varit mellanchef på Ekot och producent för Sommar i P1.
  • 16:20 Konferensen avslutas

    Stort tack för den här gången och varmt välkommen åter!

Spår B – Lärare

Spårvärd var Camilla Askebäck Diaz, matematik- och NO-lärare.

  • 13:00 Lektionsdesign som kultur

    Varför pratar vi om att planera lektioner? Vad skulle hända om vi istället talade om hur vi designar för att möta alla lärbehov i klassen? Det är ju inte lektionen som ska stå i fokus utan elevernas lärande och utveckling. En design utgår från vad som ska läras, vem som ska lära sig och hur det kan ske. En design sätter processen i fokus. 

    En föreläsning som förmedlade glädjen i att undervisa och i att skapa en kultur där hela skolan har fokus på undervisning för alla elever.

    Helena Wallberg - författare och föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning
    Helena Wallberg
    Gymnasielärare, specialpedagog och författare till flera böcker, den senaste boken heter Lektionsdesign – en handbok (Gothia Fortbildning, 2019).
  • 13:50 Iakttagbar likvärdighet

    En likvärdig skola kräver att vi formulerar elevers lärande och lärares undervisning som iakttagbara handlingar. När vi slänger oss med "amöbor" från kursplaner och skoluttryck som "positiva förväntningar, inkluderande lärmiljöer och tillåtande klimat" vet ingen vad den andre menar och en seriös debatt blir omöjlig. Vi måste lära oss att beskriva konkreta klassrumshandlingar som elev och lärare kan härma för att skapa ett bättre och mer likvärdigt lärande. Först när lärare lyckas beskriva vad eleverna ska lära sig blir det meningsfullt att prata om likvärdig bedömning.

    Johan Alm - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning
    Johan Alm
    Forskarutbildad lärare, skolutvecklare och författare. Han har skrivit böckerna Lärandematriser – att få eleven att förstå, Kunskapsöversikter – kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt och Iakttagbara mål – att göra lände synligt (Gothia Fortbildning).
  • 14:30 Bensträckare
  • 14:50 Att leda i klassrummet

    Ledarskapet – ett socialt beteende som inte nödvändigtvis kommer med den titel du bär. Ledarskap är något du utför, inte något du är. Lärare förväntas dagligen vara en ledare i ett klassrum med 30 individer men trots det saknar många av oss ledarskap i vår utbildning. Anna Sterlinger Ahlring och Karin Boberg satte ord på att ledarskapet handlar om dig och ditt förhållande till dig själv som lärare. 

    Hur påverkar ditt beteende och görande elevgruppen? Vad i ditt ledarskap får gruppen att lyckas? Vi fick lära oss om 10 delar av ledarskapet som vi kan använda oss av i vårt klassrum.

    Anna Sterlinger - föreläsare på Gothia Fortbildning
    Anna Sterlinger Ahlring
    Lärare i årskurs 4-9, SV/ SO, författare, utbildningskonsult, föreläsare och grundare av Anna och Philips Lärarpodcast.
    Karin Boberg - föreläsare på Gothia Fortbildning | © Karin Boberg
    Karin Boberg
    Lärare i årskurs 4-9, SV/ SO, författare, föreläsare och bloggar åt Skolvärlden och driver bloggen Karin bygger undervisning.
  • 15:40 Berättelsen om vår tid (gemensam avslutningsföreläsning)

    En gång i tiden var det ett fåtal som hade makten att beskriva den tid de levde i. Och det fanns inte så många alternativ. Numera kan alla som vill försöka forma berättelsen om vår tid. Det ställer svåra krav på oss som medborgare, krav som tidigare mest ställdes till professionella journalister: källkritik, förmåga att identifiera desinformation, propaganda eller smygreklam. Augustin Erba lyfte vilka det är som berättar historien om vår tid och vilka det är som lyssnar.

    Augustin Erba - föreläsare på Gothia Fortbildning
    AUGUSTIN ERBA
    Författare och redaktör på Dagens Nyheter. Han har tidigare varit mellanchef på Ekot och producent för Sommar i P1.
  • 16:20 Konferensen avslutas

    Stort tack för den här gången och varmt välkommen åter!

Deltagarröster från konferensen Lärkraft 2019

”En fantastisk dag, med en otrolig bredd! Mycket bra föreläsare! Inspirerande och härligt att lyssna!”

”Proffsigt, välordnat och grymma föreläsare.”

”Väldigt inspirerande. Relevanta och intressanta föreläsare. Det var konkret och användbart.”

”Varierat och inspirerande program med engagerade personer som var värda att lyssna på och som väckte tankar och känslor.”

”Välorganiserat. Superinspirerande. Bra upplägg. Bra föreläsare.”

”Strålande föreläsare, utomordentligt ordnat med lokaler och annat.”

film från lärkraft 2019

"Lärkraft - en likvärdig skola för alla" lockade drygt 400 deltagare i oktober 2019. Med talare som Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson, läraren och författaren Lucy Crehan, dramatikern och författaren Jonas Hassen Khemiri och världens bästa lärare Andria Zafirakou blev det en minnesvärd dag. Se filmen från konferensen nedan.

digitala utställare på lärkraft 2020

Här kan du läsa om våra digitala utställare 2020. Besök gärna deras webbplatser för att läsa mer.

Novistas fibertyngdväst

Fibertyngdvästen från Novista omsluter kroppen likt en fast kram för ett inre lugn och välbefinnande. Är din skola intresserad av att hyra fibertyngdvästen? Kontakta oss för mer information.

Läs mer på novista.se/fibertyngdvast

Studi, digitalt läromedel

Ett flerspråkigt digitalt läromedel med korta animerade ämnesfilmer och tillhörande quiz som engagerar och stimulerar elever till självständigt lärande. Komplicerade sammanhang förklaras roligt, enkelt och pedagogiskt.

Läs mer på www.studi.se


Gör din röst hörd!
Både före, under och efter konferensen möts vi på sociala medier!
Gör din röst hörd och var med i dialogen: #Lärkraft