Handboken som ger stöd inför gymnasiereformen Gy25

Gymnasieskolan står inför en stor förändring i och med gymnasiereformen Gy25. Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd har båda lång erfarenhet och kunskap om bedömnings- och betygsfrågor. I den nya boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok går de tydligt igenom vad reformen innebär och de frågor lärare har kring bedömning och betygssättning.

Undervisning och lärande är komplext, vilket också gör betygssättningen komplex. Både Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd har lång och djup kunskap om bedömning, betyg och betygssättning. Det ger dem en unik möjlighet att på ett mer utförligt sätt än Skolverket beskriva hur:et kopplat till Gy25. Därför har de nu skrivit boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok.

Här synliggör vi regelverket, beskriver hantverket och vilket handlingsutrymme som finns.

– Här synliggör vi regelverket, beskriver hantverket och vilket handlingsutrymme som finns. Vi visar och exemplifierar åt vilket håll du kan gå i tanken och ger dig som lärare ett tydligt stöd, säger Anna Karlefjärd, utbildningsledare vid rektorsutbildningen på Karlstads universitet, gymnasielärare och föreläsare.

– Du får och ska tolka på ett klokt och professionellt sätt. I boken visar vi vad det innebär och ger svar på frågor som har tydliga svar men diskuterar även det du behöver tolka, säger Pernilla Lundgren, tidigare gymnasielärare, forsknings- och utvecklingsansvarig på Stockholm stads utbildningsförvaltning och undervisningsråd vid Skolverket.

Fokus på undervisning
Många hoppas att intentionen med gymnasiereformen och dess ämnesbetyg kommer att minska den stress och press lärare och elever upplever i dagens system. Med reformen finns nu möjlighet att tänka nytt och i stället fokusera på undervisningen. Samtidigt som det finns många fördelar med att en elevs progression speglas i betyget innebär en betygssättning av 300 poäng en mer avgörande roll än idag för elevens möjlighet att söka in till högre studier. 

Lärare behöver få möjlighet att prata om de ämnesdidaktiska frågorna tillsammans med kollegorna för att kunna skapa en fördjupande undervisning och helhet.

Det gäller därför att vara vaksam så att lärarna inte hamnar i fällan att återigen fokusera för mycket på betygskriterier och insamlandet av betygsunderlag. Fokus måste alltid ligga på att elever rustas för sin framtid genom god undervisning. 

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd hoppas att lärarna passar på att nyttja att det kommer en reform för att utveckla undervisningen. 

– Lärare behöver få möjlighet att prata om de ämnesdidaktiska frågorna tillsammans med kollegorna för att kunna skapa en fördjupande undervisning och helhet. Vi vill att den här boken ska ge dig som lärare stöd i arbetet och att de fortsatta samtalen ska komma att handla om undervisning, säger Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd.


Av Helén Kim Sörensdotter, Gothia Kompetens
Foto av Marcus Gustafsson

Om författarna

Anna Karlefjärd - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Anna Karlefjärd är föreläsare och utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet och tidigare lärare och utvecklingschef. Hon har en fil.lic. och är expert på bedömning inom skolan med spetskompetens inom skolans styrdokument, skolans dokumentation samt betyg- och bedömning.

Pernilla Lundgren - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Pernilla Lundgren är föreläsare om bedömningsfrågor och tidigare lärare, forsknings- och utvecklingsansvarig på Stockholm stads utbildningsförvaltning och undervisningsråd på Skolverket. Hon har arbetat med bedömnings- och betygsfrågor i över tio år och är en av Sveriges främsta experter inom området.


Loggor: Facebook, Instagram och LinkedIn | © Facebook, Instagram och LinkedIn
Mer från Gothia Kompetens Skola finns på:
Facebook • Instagram • LinkedIn


Kuvert - symbol för Gothia Kompetens nyhetsbrev | © Gothia KompetensPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd - författare och föreläsare på Gothia Kompetens | © Gothia Kompetens

Betygssättning i grundskolan – ett komplext hantverk

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd menar att betygssättningen sedan 2011 blivit alltmer en mekanisk avprickning där lärarna lägger mycket tid på att samla in underlag och motivera betyg – tid som de i stället borde kunna lägga på undervisning.

– Det hoppas vi kunna ändra på genom att ge svar på vanliga frågor och tydliggöra handlingsutrymmet i betygssättningen och kopplingen mellan undervisning, bedömning och betygsättning.

Läs intervjun om betygssättning i grundskolan

Lärare med två elever i ett klassrum

”Diskussioner om undervisning höjer vår professionalitet som lärare”

Friskolan Asken i Strängnäs har låtit samtliga lärare utbildas i lektionsdesign och differentierad undervisning under höstterminen 2023 och vårterminen 2024. Friskolan Asken är en 4–9 skola där Johan Österås är förstelärare i svenska och engelska. Under processutbildningen har Johan Österås varit en av fyra processledare vilket innebär att driva arbetet framåt i kollegiet och leda utbildningens lärverkstäder.
Läs intervjun med Johan Österås, förstelärare i svenska och engelska åk 6–9