Betyg i grundskolan
En handbok
Sagt om
Betyg i grundskolan är en förtätad, ingående och mycket kompetent redogörelse för den myndighetsutövning i grundskolan betygssättning innebär. [...] Språket är lättillgängligt, men inte ytligt. Boken fyller även ett tomrum för vårdnadshavare som snabbt vill förstå grundskolans betygssättning. Helhetsbetyg: 5.
På 79 relativt små boksidor boksidor lyckas de tydliggöra skillnader mellan betygsunderlag och bedömningsunderlag, vem som får sätta betyg, rektorers mycket begränsade rätt att ändra och sätta betyg, betygskriterier, skillnader mellan terminsbetyg och slutbetyg, prövningsbestämmelser, den så kallade pysparagrafens användning, huruvida betyg kan överklagas, med mera. Dessutom kommenterar och svarar de med konkreta exempel på frågor betygssättande lärare kan få och hur lärare kan/bör agera. Helhetsbetyg: 5.