Konferens

Pedagogisk omsorg i fokus - Familjedaghem 2019 - Konferens

Konferensen Pedagogisk omsorg i fokus – Familjedaghem 

Pedagogisk omsorg i fokus – Familjedaghem genomfördes senast i maj 2019. Varmt välkommen åter!

Goda och näringsriktiga måltider i stimulerande lärmiljöer som inbjuder till lustfylld rörelse såväl inomhus som utomhus. Lekfull samvaro där varje enskilt barn utvecklar trygga relationer och blir lyssnat till med möjlighet att aktivt delta och påverka sin vardag i familjedaghem. 

Utifrån förskolans reviderade läroplan, som vägleder pedagogisk omsorg, handlar årets konferens om hållbar utveckling med fokus på det vi vet främjar barns hälsa, välbefinnande och utveckling. Nu och i framtiden. 

Konferensen ger dig: 

  • Inspiration för lustfylld rörelse i vardagen
  • Digital kompetens som utgår från barnens vardag
  • Idéer för goda, vegetariska och roliga måltider
  • Konkreta tips för lek och lärande i utomhusmiljö

Konferensen hette tidigare Rikskonferens för familjedaghem.

 

Håll dig uppdaterad!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

 


 

Gör din röst hörd!
Både före, under och efter konferensen möts vi på sociala medier!
Gör din röst hörd och var med i dialogen: #pedagogiskomsorg2019

 


FAKTA

Konferensen Pedagogisk omsorg i fokus – Familjedaghem  genomfördes senast i maj 2019. Välkommen åter vid nästa tillfälle!

Frågor?
Kontakta Barbro och Tove:
anmalan@gothiafortbildning.se
08-4622670


Vill du ställa ut på Pedagogisk omsorg i fokus – Familjedaghem? Välkommen att kontakta Karin Westlund: karin.westlund@gothiafortbildning.se
Tel: 070-8127072


 

program på pedagogisk omsorg i fokus - familjedaghem 2019

Läs mer om programmet i maj 2019

Program torsdag  23 maj 2019

  • 08:45 Samling med kaffe/te och smörgås

    Fika och mingla med dagbarnvårdare från hela Sverige!

  • 09:30 Välkomna!

    Eva Selin, Gothia Fortbildning, inleder konferensen.

    EVA SELIN
    Redaktör, Gothia Fortbildning
  • 09:40 Revideringen av läroplanen och uppdraget

    Förskolans läroplan är vägledande för pedagogisk omsorg. Nu har den reviderats – vilka är förändringarna och vad innebär det för verksamheten? Under denna föreläsning lyfts väsentliga delar ur revideringen som kan vara viktiga i en verksamhet som enligt skollagen ska utgå från barnets bästa. Föreläsaren belyser bland annat skrivningar kring hälsa, välbefinnande, rörelse, lek och omsorg och kopplar dem till uppdraget. 

    Malin Malmström
    Affärsområdeschef för området förskola på Gothia Fortbildning. Leg, förskollärare med mångårig erfarenhet av arbetet som förskolechef. Malin har under 2018 varit på föreläsningsturné över hela Sverige och föreläst om vad revideringen av läroplanen innebär för förskolans verksamhet.
  • 10.20 Bensträckare
  • 10.30 Digital kompetens med barnen


    För att navigera i dagens tillvaro och kunna ta aktiv del i morgondagens samhälle krävs kunskap om digital teknik men också ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt. Vad är programmerat omkring oss och vem har bestämt hur saker ska fungera?

    I den här föreläsningen beskrivs hur vi kan se på digitala verktyg som ett naturligt inslag i barnens lärprocesser. Genom att utgå från miljön i och omkring familjedaghemmet kan egenskaper som problemlösning och förståelse för olika sätt att ge instruktioner blir viktiga verktyg som utvecklar din egen och barnens digitala kompetens.

    Katrin Jäverbring - Gothia Fortbildning
    Katrin Jäverbring
    Leg. förskollärare och arbetar med kompetensutveckling och föreläsningar inom digitalisering i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad. Hon gav nyligen ut boken En digitalare förskola på Natur & Kultur.
  • 11:30 Lunch

    Anmäl eventuella allergier i god tid till Barbro Lundborg:
    Mejl: anmalan@gothiafortbildning.se
    Telefon: 08-462 26 70

    BARBRO LUNDBORG
    Administratör, kurs och konferens.
  • 12:40 Rörelse för kropp och knopp

    De allra flesta vet att vi mår bra av att röra på oss. Medvetenheten om vikten av att skapa goda förutsättningar för små barns motoriska utveckling har också ökat. Men hur ser den utvecklingen ut och hur hänger den ihop med hur barns syn, hörsel, självkänsla, tankeförmåga och sociala färdigheter utvecklas?

    Föreläsningen varvar teori och forskningsrön med praktik i konkreta övningar och aktiviteter som ger rörelseglädje i vardagen för såväl barn som vuxna.

    Susanne Wolmesjö
    Specialist inom neurosensomotorisk träning och dess kopplingar till fysisk, kognitiv, emotionell och social utveckling. Susanne är utbildad pedagog och terapeut inom kbt och driver företaget Education in motion. Hon föreläser och undervisar på Bosöns Idrottsfolkhögskola och har skrivit tre böcker, bland annat om hur träning kan skapa bättre förutsättningar för lärande.
  • 13:30 Rörelsepaus
  • 13:40 Inspiration med Grön Flagg

    Hur får vi till ett strukturerat arbete kring lärande för hållbar utveckling som ger barn möjlighet att agera och påverka? Många familjedaghem arbetar redan med Grön Flagg, den svenska delen av Eco­Schools, medan andra söker inspiration att utveckla miljötänket utöver skräpplockning och källsortering. I den här föreläsningen ges konkreta exempel på aktiviteter med lek, pyssel och skapande som utgår från återvinning och återbruk och även passar de yngsta barnen. Föreläsaren ger också exempel på digital miljöinspiration för olika åldrar.

    Kristina Bjerka
    Områdesansvarig för Grön Flagg på stiftelsen Håll Sverige Rent och möter barn, dagbarnvårdare och förskollärare vid olika utbildningsträffar. Hon har bakgrund som lärare 1–7 i matematik och NO och har även arbetat med läromedel på Natur & Kultur. Kristina har egen erfarenhet av att vara dagbarn i familjedaghem i Viksjö
  • 14:30 Fikapaus
  • 15:00 Matlust med vego

    Varför petar en del barn i viss mat men älskar annat? Hur får man till mer vegetariskt på menyn och vad behöver barn få i sig rent näringsmässigt?

    Föreläsningen handlar om barns smakutveckling och näringsbehov och innehåller många praktiska tips på hur måltidssituationen – till såväl form som innehåll – blir till en trevlig stund för alla. Du får ta del av recept på vegetariska luncher som med färg, form och smak lockar fram matlusten. Men också veta mer om hur du bidrar till hållbar utveckling genom de val du gör från inköp av livsmedel till matlagning och servering.

    Sara Ask - författare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning
    Sara Ask
    Barndietist sedan tjugo år, bland annat på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. Idag föreläser och skriver hon om barn och mat och har bland annat gett ut kokboken Mera Vego – mat för hela familjen samt faktaboken Första hjälpen vid matbordet – om barns matkrångel, näringsbehov och smakfavoriter
  • 15.50–16.00 Första dagen avslutas.
  • 16.00–17.00 Tekniska Muséets utställningar

    Passa på att besöka utställningarna vid Tekniska Muséet som erhållit ett flertal priser för sin verksamhet de senaste åren. 2018 vann de exempelvis S:t Julianspriset i kategorin ”Tillgänglig information och kommunikation”. Besök av utställningarna gäller  endast torsdagen den 23 maj.

Fredag 24 maj 2019

  • 08:30 Samling på Tekniska Museet

    Vi ses i Tekniska Muséets matsal, ingång via stora entrén, för att packa dagens matsäck bestående av juice samt smörgås. Ni får sittunderlag av oss. Därefter delar vi in oss i grupper för dagens två workshops som sker utomhus.

  • 9:00 Grupp A: Lek och lär med språket ute

    För att kunna umgås och förmedla erfarenheter, känslor och ny kunskap behöver vi ett språk. Genom att utgå från gemensamma upplevelser i en utemiljö som lockar till utforskande lek i samspel med varandra får vi möjligheter att utveckla just språket.

    Följ med ut i skogen där vi prövar uppdrag och lekar som genererar nya ord, spännande berättelser och annorlunda ljud. Kanske får vi veta vad Muminmamma egentligen har gjort och ta reda på vad någon glömt kvar i gläntan efter natten.

    Aktiviteterna genomförs i såväl helgrupp som i mindre grupper. 

    Robert Lättman-Masch
    Naturskolepedagog på Nynäshamns Naturskola sedan år 2000. Robert är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige. Sedan 2002 är han också redaktör för Naturskoleföreningens medlemstidning Att lära in ute-bladet .
  • 09:00 Grupp B: Lek och lär med matematik ute

    Utomhusmiljön bjuder rika möjligheter att utforska matematikens värld och språk. Inte minst när det kommer till att mäta, sortera, ordna, göra mönster och leka.

    Följ med till närmsta skogsbacke där vi med ekorrens svans balanserar på gränsen mellan matematik och biologi men också tar reda på vad en burk med mask kan avslöja för hemligheter. Vi får veta varför svaret på vilken som är störst: stenen eller grässtrået och med tiden i en flaska reflektera över hur fort tiden går.

    Aktiviteterna genomförs i såväl helgrupp som i mindre grupper. 

    Mats Wejdmark - Gothia Fortbildning
    Mats Wejdmark
    Naturskolepedagog och föreståndare för Nynäshamns Naturskola som han startade 1988. Naturskolan sprider och utvecklar idéer kring utomhusbaserat lärande och fungerar som resurs för familjedaghem, förskolor och skolor i Nynäshamns kommun. Mats är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige.
  • 10:30 Gemensamt mellanmål. Därefter byter deltagarna workshop.
  • 11:00 Grupp A: Lek och lär med matematik ute

    Utomhusmiljön bjuder rika möjligheter att utforska matematikens värld och språk. Inte minst när det kommer till att mäta, sortera, ordna, göra mönster och leka.

    Följ med till närmsta skogsbacke där vi med ekorrens svans balanserar på gränsen mellan matematik och biologi men också tar reda på vad en burk med mask kan avslöja för hemligheter. Vi får veta varför svaret på vilken som är störst: stenen eller grässtrået och med tiden i en flaska reflektera över hur fort tiden går.

    Aktiviteterna genomförs i såväl helgrupp som i mindre grupper. 

    Mats Wejdmark - Gothia Fortbildning
    MATS WEJDMARK
    Naturskolepedagog och föreståndare för Nynäshamns Naturskola som han startade 1988. Naturskolan sprider och utvecklar idéer kring utomhusbaserat lärande och fungerar som resurs för familjedaghem, förskolor och skolor i Nynäshamns kommun. Mats är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige.
  • 11:00 Grupp B: Lek och lär med språket ute

    För att kunna umgås och förmedla erfarenheter, känslor och ny kunskap behöver vi ett språk. Genom att utgå från gemensamma upplevelser i en utemiljö som lockar till utforskande lek i samspel med varandra får vi möjligheter att utveckla just språket.

    Följ med ut i skogen där vi prövar uppdrag och lekar som genererar nya ord, spännande berättelser och annorlunda ljud. Kanske får vi veta vad Muminmamma egentligen har gjort och ta reda på vad någon glömt kvar i gläntan efter natten.

    Aktiviteterna genomförs i såväl helgrupp som i mindre grupper. 

    ROBERT LÄTTMAN-MASCH
    Naturskolepedagog på Nynäshamns Naturskola sedan år 2000. Robert är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige. Sedan 2002 är han också redaktör för Naturskoleföreningens medlemstidning Att lära in ute-bladet .

Talare på konferensen Pedagogisk omsorg i fokus – Familjedaghem 2018

Klicka på respektive bild för att läsa mer, och varmt välkommen 2019!

Malin Malmström är affärsområdeschef för området förskola på Gothia Fortbildning. Leg, förskollärare med mångårig erfarenhet av arbetet som förskolechef. Malin har under 2018 varit på föreläsningsturné över hela Sverige och föreläst om vad revideringen av läroplanen innebär för förskolans verksamhet.

Leg. förskollärare Malin Malmström

Katrin Jäverbring är leg. förskollärare och arbetar med kompetensutveckling och föreläsningar inom digitalisering i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad. Hon gav nyligen ut boken En digitalare förskola på Natur & Kultur.

Leg. förskollärare Katrin Jäverbring

Susanne Wolmesjö är specialist inom neurosensomotorisk träning och dess kopplingar till fysisk, kognitiv, emotionell och social utveckling. Susanne är utbildad pedagog och terapeut inom kbt och driver företaget Education in motion. Hon föreläser och undervisar på Bosöns Idrottsfolkhögskola och har skrivit tre böcker, bland annat om hur träning kan skapa bättre förutsättningar för lärande.

Specialist inom neurosensomotorisk träning Susanne Wolmesjö

Kristina Bjerka är områdesansvarig för Grön Flagg på stiftelsen Håll Sverige Rent och möter barn, dagbarnvårdare och förskollärare vid olika utbildningsträffar. Hon har bakgrund som lärare 1–7 i matematik och NO och har även arbetat med läromedel på Natur & Kultur. Kristina har egen erfarenhet av att vara dagbarn i familjedaghem i Viksjö.

Områdesansvarig för Grön Flagg Kristina Bjerka

Sara Ask - författare på Gothia Fortbildning | © Gothia Fortbildning

Sara Ask har arbetat som barndietist i tjugo år, bland annat på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. Idag föreläser och skriver hon om barn och mat och har bland annat gett ut kokboken Mera Vego – mat för hela familjen samt faktaboken Första hjälpen vid matbordet – om barns matkrångel, näringsbehov och smakfavoriter

Barndietist Sara Ask

Robert Lättman-Masch är naturskolepedagog på Nynäshamns Naturskola sedan år 2000. Robert är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige. Sedan 2002 är han också redaktör för Naturskoleföreningens medlemstidning Att lära in ute-bladet .

Naturskolepedagog och författare Robert Lättman-Masch

Mats Wejdmark - Gothia Fortbildning

Mats Wejdmark är naturskolepedagog och föreståndare för Nynäshamns Naturskola som han startade 1988. Naturskolan sprider och utvecklar idéer kring utomhusbaserat lärande och fungerar som resurs för familjedaghem, förskolor och skolor i Nynäshamns kommun. Mats är också medförfattare till flera av böckerna i serien Att lära in ute som skrivits i samarbete med Naturskoleföreningen och olika naturskolor runt om i Sverige.

Naturskolepedagog och författare Mats Wejdmark