Föreläsare Lärkraft 2019

”Att våga – och släppa in världen!”

Intervju med Emma Nääs

Boka din plats på Lärkraft!

”Samarbete mellan människor över nationsgränser skapar kreativitet, lärande och empati”

Emma Nääs är lärare på Jonslundsskola, en liten skola på landet i Essunga kommun. Hon har fått Guldäpplet och vunnit European Language Lable. Förra året var hon huvudtalare på Microsofts världskongress Educator Exchange i Singapore och har sedan dess föreläst både i Sverige och utomlands. Nu kommer hon till Lärkraft 2019 och föreläser om hur vi kan samarbeta i globala projekt där lärare och elever arbetar kring de globala hållbarhetsmålen och samtidigt utvecklar sina kommunikativa, empatiska och digitala förmågor.

Vilka färdigheter behöver vi skicka med eleverna för framtidens samhälle? Hur kan man göra om man vill ta in världen i klassrummet och arbeta kollaborativt, kreativt och värdeskapande med hjälp av bland annat Skype? Om det berättar Emma Nääs på Lärkraft 2019. Hennes egen globala, digitala resa började dagen hon vågade hoppa och tog sig utanför sin ”comfort zone” och blev digital tillsammans med sina elever. Deras digitala resa har tagit dem flera varv runt jordklotet och skapat samarbeten med klasser runtom i hela världen.

Kan du berätta lite mer om din föreläsning på Lärkraft 2019?

– Min föreläsning handlar om möjligheterna med digitalisering. Vad händer när vi kombinerar pedagogik med digitalisering och sedan adderar det globala? Jag kommer ta med åhörarna på en resa med mig och mina elever utanför klassrummets väggar – från den lilla skolan på landet till klassrum och scener runt om i världen.

– Jag vill lyfta fram det enkla som det geniala och där mötet och samarbetet mellan människor över nationsgränser skapar kreativitet, samarbete, lärande och empati – nyckelord för framtidens kunskaper. Minecraft Education, Skype in the Classroom, Flipgrid och animering är möjligheter som främjar samarbeten och jag kommer visa hur vi gör. Mitt mål är att inspirera, men också att ge tips och idéer som kan användas för att ta nästa steg i sin egen utveckling. Jag hoppas kunna ge energi och en lust att gå hem och se möjligheter och våga. 

Varför är vi rädda för att släppa in världen i undervisningen och bli mer digitala? 

– Jag tror att det är högst mänskligt att tänka att saker är svårare och mer komplicerade än vad de i själva verket är. Många tror att man måste lära sig innan man kan lära ut, men med digitaliseringen kan man inte tänka så. Vi måste lära oss tillsammans och våga göra tillsammans med våra elever, annars springer tekniken ifrån oss. För mig är klassrummen vi har kontakt med runt om i världen en resurs som bidrar till en mer aktiv och effektiv undervisning. Det ger mer än det tar. Om vi vill att eleverna ska utvecklas till aktiva samhällsmedborgare som är med och påverkar positivt både på lokal, nationell och global nivå, är det nödvändigt att de får samarbeta över landsgränserna. 

Ditt bästa minne från din digitala resa med dina elever?

– Mitt allra mest rörande minne var när jag och mina elever ”skypade” med en klass från Egypten. Eleverna delade med sig av sina respektive kulturer, bland annat berättade eleverna Egyptens historia med att klä ut sig till olika faraoner. I slutet skulle en kille i den egyptiska klassen spela en låt för oss på sin gitarr. Vi såg honom på storbilden, men det hördes ingenting. Mina elever började skruva på sig, men nästan direkt vände sig en elev om och sa till de andra i klassen “vi låtsas att vi hör”. Så i tre minuter satt mina elever helt tysta och låtsades lyssna och när han väl slutat spela fick han en jätteapplåd. Jag var helt tårögd och frågade mina elever efteråt varför de gjort så. De var rörande överens om att de ville visa honom den respekten eftersom de av egna erfarenheter visste hur nervöst det kan vara. Det var en lycklig dag på jobbet.

– Eleverna visade en rörande empati och jag tänker att just empati är inget som kommer gratis, det är något vi får arbeta med varje dag i skolan. Genom att få träffa elever, lärare, människor från världens olika hörn så märker man att vi är olika men ändå väldigt lika. Det blir inte bara länder på kartan utan ett land där vi har pratat med personer och knutit ett vänskapsband. Jag tycker det ger hopp. 
 


Lärkraft 2019 – en likvärdig skola för alla

Hur kan skolan arbeta för att ge alla elever, oavsett bakgrund och förutsättningar, de möjligheter de behöver för att bli självständiga, kunskapstörstande och rustade för livet?
Lärkraft ger dig de övergripande perspektiven och konkretiserar insikterna till din vardag. Det är en konferens som utgår från kunskap på vetenskaplig grund och vidare till klassrumspraktik. Du får lyssna till några av de mest omtalade internationella talarna och svenska skolexperterna som sätter fokus på hur vi når en likvärdig skola för alla.

Läs mer om Lärkraft 2019


Om Emma Nääs

Emma Nääs är lärare på Jonslundsskola i Essunga kommun, Västergötland, och flitigt anlitad föreläsare runtom i Sverige och i världen. 

 


Facebook-loggaFölj oss på vår FB-sida för dig i skolan: intressanta artiklar, boktips och nyheter.


Svart kuvert - symbol för Gothia Fortbildnings nyhetsbrevTIPS! Prenumera på vårt nyhetsbrev inom skola: lästips, nyheter och erbjudanden.


Vi finns på på Instagram! Tips om nya böcker, författarporträtt och artiklar.