Ur boken "Man dör inte av stress – man slutar bara leva"

Listan på allt du inte måste 

Till dig som är sjuk i utmattningssyndrom

Köp boken!

Selene Cortes, en av författarna till boken Man dör inte av stress, man slutar bara att leva – om utmattningssyndrom, ger tips till dig som är sjuk i utmattningssyndrom.

Man kan utan problem ligga i sängen hela dagen.

Du måste inte laga mat från grunden. Inte en enda dag faktiskt under en ganska lång tid. Att
göra det tar mycket energi som du kommer att behöva till annat.

Du måste inte städa.

Det är helt okej att strunta i disken.

Du måste inte fullfölja alla planer som du bestämt. Du måste ibland avboka sociala
sammanhang i sista minuten om du inte orkar. Orken kan ta slut plötsligt och bara för att du
tyckte det skulle vara roligt när du bestämde träffen betyder det inte att du orkar det nu. Och
gör du det i alla fall kommer du att ångra dig. Jag lovar.

Du är ingen sämre kompis även om du ställer in er träff, för tredje eller tionde gången i rad –
du är sjuk, det är det som behöver få styra just nu.

Du måste inte ”röra lite på dig varje dag.”

Du kan med fördel kosta på sig att tycka lite synd om dig.

Ge fan i att skämmas.

Man måste absolut inte träna första tiden. (ofta behöver kroppen BARA vila då.)

Man behöver lämna plats åt sorgen. För allt man plötsligt är. För allt du inte längre är. För allt
du inte gör. För allt du gör men inte vill. För allt du vill men inte orkar. För att du inte orkar
något.

Den viktigaste regeln är att det inte finns några regler.

Du kommer att kunna jobba igen. Men går du tillbaka för fort ökar risken att du
återinsjuknar.

Det är normalt att gråta hela tiden. Köp dig mjuka näsdukar och choklad. Och se till att du
gråter ordentligt.

Du är inte svag när du ber om hjälp. Du skulle förmodligen bli glad för att kunna hjälpa en vän
i samma situation som du är nu.

Bara för att du inte lyckas/orkar/kan slutföra någonting just nu betyder det inte att det alltid
kommer vara så. Det är en fas som hör sjukdomen till. Anledningen till att det är så här är att
du är sjuk.

Din irritabilitet och din överkänslighet är symptom på utmattningssyndromet. Det kommer
att gå över.


Till dig som är förälder och utmattad

Du är inte en dålig förälder för att du just nu inte orkar någonting.

Det är helt okej att barnen inte går varje gång på sina sport/musik/andra aktiviteter efter
skolan.

Barnen kommer att överleva helt utan barndomstrauman även om de äter halvfabrikat en
tid.

Barnen kommer också att överleva även om de, under en tid, får spendera mer tid framför
teven.

Om du blir onödigt arg på dina barn är anledningen förmodligen att du är för trött. (Även om
du inte gör nästan någonting). Det är ett tecken på att du behöver vila ännu mer. Det enda
som är viktigt om det händer är att du är noga med att be om ursäkt och förklarar för dem
efteråt at det inte är deras fel, att du inte mår bra och att du gör allt du kan för att må bättre.

Försök förlåta dig själv. För allt möjligt.


Fotograf: Lars Rindeskog

Köp boken Man dör inte av stress, man slutar bara att leva – om utmattningssyndrom här.


Om författarna: Senior professor Marie Åsberg har forskat om utmattningssyndrom sedan slutet av 1990-talet och det var hon som myntade ordet "utmattningssyndrom".

Selene Cortes har blivit sjuk i utmattningssyndrom två gånger och i boken beskriver hon sin sjukdomshistoria. Sedan många år arbetar hon som föreläsare och utbildare inom psykisk ohälsa. 


Svart kuvert - symbol för Gothia Fortbildnings nyhetsbrevTIPS! Prenumera på vårt nyhetsbrev: lästips, nyheter och erbjudanden.


Läs mer om "Man dör inte av stress, man slutar bara att leva – om utmattningssyndrom"