Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens

Intervju med Karin Sönnerås

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Programmering en naturlig del av förskolans verksamhet

Karin Sönnerås har skrivit boken Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens och var en av talarna på Förskoledagarna 2018. Här berättar hon mer om hur programmering bör vara en naturlig del av förskolans verksamhet.

Varför har du skrivit Programmering i förskolan?
– Jag ser de digitala verktygen som kreativa verktyg. Jag vill att barnen ska få förståelse för programmering, att det finns programmering bakom som gör att det händer saker. Barnen lever i det digitala samhället och för dem är digitaliseringen inget konstigt. Det gör att de på många sätt ligger långt före vuxna när det gäller tekniken.

– Vi vuxna kan visa barnen hur det är uppbyggt, att det finns mönster som styr vad som händer.

– Programmering är ett sätt att tänka och att lösa problem. Det handlar om att ge barnen strategier för att lösa problem på ett strukturerat sätt.

Vad vill du ge för råd till förskollärare som vill komma igång?
• Vänta inte på att du ska kunna allt
• Sätt fart – gör och upptäck tillsammans med barnen hur det fungerar
• Undersöka, reflektera och få insikter om allt som är att programmerat runt omkring oss
• Börja i det enkla – en kod kan vara så mycket, till exempel ett mönster för ett pärlhalsband.

– Jag hoppas att boken kan användas som inspiration till programmering som gör att förskollärarna vågar. Det är roligt och inte så svårt!

Foto från sandlådan: Marcus Gustafsson.

Karin Sönnerås - författare på Gothia Fortbildning

Karin Sönnerås har skrivit boken Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens och var en av talarna på Förskoledagarna 2018


Facebooks logotypVarmt välkommen till vår FB-sida för dig i förskolan: artiklar, lästips och nya produkter.


TIPS! Prenumera på vårt nyhetsbrev inom förskola: lästips, nyheter och erbjudanden.