Artiklar för dig som arbetar i förskolan

Här hittar du som arbetar i förskolan aktuella reportage, intervjuer och artiklar. Välkommen som läsare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Catarina Sjöberg - författare på Gothia Fortbildning
Intervju med logopeden Catarina Sjöberg

Språklekar för att ge barn ett rikt språk

I varje förskolegrupp finns det flera barn med språksvårigheter som inte tar till sig av det vanliga språkbadet som de flesta barn gör. De behöver öva språket på ett mer specifikt sätt, både i förskolan och hemma. Logopeden Catarina Sjöberg har därför tagit fram roliga språklekar för att ge barnen övning och förutsättningar till ett rikt språk.

Alva Appelgren - författare Gothia Fortbildning
Intervju med Alva Appelgren

Så ger du feedback som motiverar

– Det ger mer effekt om du är mer beskrivande i vad och hur något är gjort istället för att lägga vikten på vem som gjort det, säger Alva Appelgren, doktor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, som har forskat om vad som gör människor motiverade att vilja kämpa för att lära.

Förskolebarn i en sandlåda med en läsplatta
Intervju med Karin Sönnerås

Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens

Karin Sönnerås har skrivit boken Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens och var en av talarna under Förskoledagarna 2018. Här berättar hon mer om hur programmering bör vara en naturlig del av förskolans verksamhet.

Förskolebarn i knät på en vuxen pedagog | © Bildbyrån Scandinav
Artikel av Camilla Lindgren och Tuula Torro

Trygg inskolning i förskolan

Trygg inskolning grundar för en trygg, rolig och lärorik förskoletid. Det skriver förskollärarna Camilla Lindgren och Tuula Torro som driver förskolan Bränningevägen i Årsta utanför Stockholm.

David Edfelt - författare på Gothia Fortbildning
Intervju med David Edfelt

”Barns utveckling handlar om hjärnans utveckling”

Under förskoletiden sker en gigantisk förändring av barnet och den perioden är mycket viktig för barnets framtid. Mycket hänger på hjärnans utveckling. Läs intervjun med leg. psykolog David Edfelt här.

Måltidspedagogik i förskolan

Måltidspedagogik i förskolan

Hanna Sepp har undersökt hur mat och måltider kan användas i den pedagogiska verksamheten för att nå strävansmålen i läroplanen för förskolan. Läs intervjun här.

Förskolebarn leker med en läsplatta | © Bildbyrån Scandinav
Intervju med Maria Wångersjö

Trygghet för nyanlända i förskolan

Hur tar vi på bästa sätt emot de nyanlända barnen och deras föräldrar i förskolan? Hur ser vi till att de får en trygg och utvecklande första tid i sitt nya land? I sin boken Nyanlända i förskolan beskriver Maria Wångersjö en modell som utvecklats av forskare vid Göteborgs universitet, förskolechefer och pedagoger för ett bra och likvärdigt mottagande av nyanlända barn.

En vuxen pratar med ett förskolebarn | © Bildbyrån Scandinav
Intervju med Ann-Sofie Eriksson

Motiverande samtal i förskolan

MI ger personalen konkreta verktyg i samtal med föräldrar, barn och kollegor. Läs intervjun här om motiverande samtal i förskolan.

Lisa Andersson Tengnér och Mia Heikkilä - författare på Gothia Fortbildning | © Tomas Gunnarsson / Elisabeth Ohlson Wallin
Intervju med Lisa Andersson Tengnér och Mia Heikkilä

Varför är det så svårt att få till jämställdhetsarbetet i förskolan?

Förskolan ska arbeta aktivt med jämställdhet, men långt ifrån alla gör det. Hur kan förskolan arbeta för att ge alla barn möjlighet att utveckla sina förmågor och intressen utan att hindras av traditionella könsmönster och könsroller?

Ebba Hildén - författare på Gothia Fortbildning | © Ebba Hildén
Om toddlare i förskolan

Hallå där Ebba Hildén …

– Jag har själv arbetat som förskollärare i barngrupper med toddlare. Många gånger har jag slagits av hur kompetenta dessa små barn är. Väldigt ofta är de nyfikna och vill utforska, undersöka och lära. Läs intervjun här med förskolläraren och författaren Ebba Hildén.