Katarina Weiner Thordarson
Författaren Katarina Weiner Thordarson
Katarina Weiner Thordarson har arbetat inom kompetens- och ledarutveckling i över trettio år. Hon driver eget företag och är verksam som utbildningskonsult, författare och spelutvecklare inom utbildningsområdet.
I grunden är Katarina leg. specialistsjuksköterska, vårdlärare och har högskoleexamen i pedagogik. Hon har arbetat som gymnasielärare på vårdlinjen, som högskolelärare på sjuksköterskeutbildningen och med personal-, ledar- och organisationsutveckling på bank och Södersjukhuset. Tidigare arbetade hon även som UGL-handledare under 10 år.
Katarina är specialiserad inom ett antal områden som bemötande, samtalsmetodik och svåra samtal. Hon är även utbildad i KBT och beteendeanalytisk organisationsutveckling och är certifierad för personlighetsanalyser MBTI och IDI.
Foto av Stefan Tell.
Mer om och med Katarina Weiner Thordarson
"Så klarar du de svåra mötena bättre"
"Att som myndighetsanställd möta enskilda kan vara mycket krävande. Det är inte ovanligt att känna sig missnöjd efteråt. Att träna upp din bemötandeteknik kan göra dig tryggare i yrkesrollen."
Läs artikeln i tidningen Publikt
”Att låta patienten prata av sig har en lugnande effekt”
"Påstridiga patienter kräver snabb service och när deras krav är orimliga kan stämningen bli hotfull. På Östra vårdcentralen har chefen beslutat om utbildning i bemötande."
Läs artikeln i tidningen Vårdfokus
"Bemöt rätt på lätt sätt"
"Ett gott bemötande fungerar nästan som magi. En person kan förvandlas från skällande bandhund till fromt lamm på nolltid. Tidningen Vision har intervjuat bemötandeexperten som förklarar hur du gör för att få arga att bli lugna."
Läs artikeln i tidningen Vision
"Gör svåra samtal lättare"
"Samtal med någon som missköter sitt jobb eller underpresterar kan kännas tunga. Bekräftelse gör det lättare – för både chef och medarbetare."
Läs artikeln i tidningen Skolledaren
"Om svåra samtal? — och hur du klarar av dem"
"Polisen råder att inte agera som maktmänniska. Socionomen att hellre backa än gå i klinch. Båda hör till de experter på svåra samtal som du möter i en ny bok."
Läs artikeln i tidningen Vårdfokus
"Samspelet ger ett bättre bemötande"
"Hur agerar du under stress? Hur bemöter du en medarbetare som mår dåligt? Marianne Inberg, chef på Äsperöds äldreboende och hennes personal fick testa sig själva."
Läs artikeln i tidningen Chefen i fokus